Pomiędzy rozwojem mowy dziecka a sprawnością rąk jest ścisła zależność, ponieważ w strukturze mózgu pola ruchowe ręki sąsiadują z polami, które odpowiedzialne są za ruchy narządów mowy. Dlatego usprawnianie dłoni wpływa zarówno na usprawnianie motoryki małej, jak i rozwój mowy dziecka oraz usprawnianie motoryki narządów mowy.
Warto też wspomnieć o zmyśle dotyku. Jest on ściśle powiązany z układem ruchowym człowieka. Największe zagęszczenie receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców oraz wargach i czubku języka, co również potwierdza związek między sprawnością dłoni a sprawnością narządów mowy. Ponieważ rozwój mowy jest mocno powiązany z rozwojem ruchowym i umysłowym, wszelkie zaburzenia rozwoju psychoruchowego mogą prowadzić do zaburzeń mowy. I na odwrót – zaburzenia rozwoju mowy mogą opóźniać rozwój funkcji psychicznych.
Sama artykulacja natomiast zależy od powiązania między wyższymi czynnościami nerwowymi a motoryką. W konsekwencji wszelkie opóźnienia w zakresie rozwoju psychoruchowego mają odbicie w dźwiękach mowy. Manipulując rękoma aktywizujemy elementy kory mózgowej odpowiedzialne za ruch, a tym samym pobudzamy ośrodek ruchowy mowy. Warto więc wspierać rozwój dziecka stwarzając mu okazję do usprawniania rąk i zabaw stymulujących małą motorykę.
ROZDZICU ZAPAMIĘTAJ, ŻE USPRAWNIANIE RĄK DZIECKA POBUDZA ROZWÓJ JEGO MOWY.
Sposoby na poprawę sprawności dłoni dziecka:
- malowanie, kolorowanie
- wycinanie, wydzieranie, wyklejanie
- nawlekanie koralików
- lepienie, ugniatanie np. plasteliny
- gniecenie papieru,
- darcie papieru,
- zabawy klockami